Elk groeiend bedrijf krijgt te maken met deze 2 cashflow challenges

Illustratie van twee personen die kijken naar een grafiek

Regelmatig is te lezen over bedrijven die ten onder gaan, ondanks op het oog rooskleurige cijfers. Een tekort aan cashflow is daarvan vaak de belangrijkste oorzaak. Iedere ondernemer is bekend met de uitdaging om voortdurend geld beschikbaar te hebben; met name voor start-ups is het een struikelblok. Hier vindt u twee cashflow challenges en hoe u ze aangaat!

Beperkte cashflow challenge #1: te snel groeien in relatie tot beschikbare cashflow

Dat volgende grote contract voor uw bedrijf is heel aantrekkelijk voor de groei, maar deals blijven sluiten staat niet op zichzelf. Snelle groei vereist fikse investeringen; het opleiden van werknemers, materiële kosten en overhead. Dergelijke investeringen vormen een behoorlijke aanslag op uw cashflow.

Wat moet u inzichtelijk hebben om niet te snel te groeien?

Focus op een positieve cashflow. De winst is geen graadmeter voor een goede cashflow. Ondanks winst kan een bedrijf zo snel groeien dat de winst niet genoeg is om de groei te financieren.

Dat betekent dat u het resterende bedrag ergens moet lenen. Bij de bank tegen ongunstige voorwaarden of door factoring met als gevolg onaantrekkelijke gevolgen voor uw klantrelatie. Het kan natuurlijk ook op een innovatieve en vriendelijke manier.

Beperkte cashflow challenge #2: niet kort genoeg op de bal zitten bij uitstaande facturen

Midden in de groei is de klantrelatie vaak belangrijker dan snel op het geld zitten. Een reminder van een openstaande factuur wordt dan vaak uitgesteld.

Hoewel debiteurenbeheer cruciaal is voor een organisatie, hebben veel mensen moeite te vragen om een betaling. Zeker wanneer goede redenen zoals financiële krapte (door bijvoorbeeld de coronacrisis), de chaotische waan van de dag, net gedane investeringen, worden aangedragen. Dat maakt het niet makkelijker vriendelijk doch dwingend om een betaling te vragen.

Elke dag dat uw bedrijf op een betaling moet wachten, brengt dit hoge kosten met zich mee. Int u het geld helemaal niet, of laat u het achterwege, dan had u net zo goed niet op sales in kunnen zetten. De daadwerkelijke geïnde omzet kan bij het afboeken van facturen aan het einde van het jaar er heel anders uitzien dan de verwachtingen op basis van verstuurde facturen.

Factureert u voor alle verkoop van diensten en producten? Int u ook alle facturen en bijtijds? Hoeveel tijd en geld besteedt u aan het innen van facturen? Een strategische aanpak van debiteurenbeheer levert niet alleen betalingen op, maar kan ook zeker bijdragen aan uw klantrelatie en klantenservice.

En uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat uw bedrijf verder kan groeien!

Klaar om de tweede cashflow challenge aan te gaan? Kort op de bal willen zitten bij uitstaande facturen, maar geen zeeën van tijd beschikbaar hebben?

Met de slimme software van Payt automatiseert u uw debiteurenbeheer. U behoudt de vriendelijke dialoog met uw klanten en heeft alle grip op het proces. Met behulp van cash allocation kunt u de cashflow van uw bedrijf verbeteren en houdt u uw bedrijf gezond. Meer weten? Download dan nu onze brochure.

Sanne de Vries
Geschreven door Sanne de Vries LinkedIn profile
Sanne de Vries is verantwoordelijk voor de marketing bij Payt. Van branding en strategisch reputatiemanagement tot graphic design: ze gaat niets uit de weg. Ze is ambitieus en gaat graag nieuwe uitdagingen aan.

Share this article

Gerelateerde artikelen

Voorkomen of tijdig genezen, vroegsignalering van problematische schulden
Betalingsachterstanden vroegtijdig signaleren om hulp te kunnen bieden aan consumenten om grotere financiële problemen te voorkomen. Dat is het doel van het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Het convenant, dat een uitvloeisel is van de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), is gericht op samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder woningcorporaties, energieleveranciers, waterbedrijven, en gemeenten. Het hoger gelegen doel is het voorkomen van (stapeling van) problematische schulden en tegengaan van onnodig hoge kosten door oplopende achterstanden. Uiteraard beperkt het ook de debiteurenrisico’s van de betrokken partijen als er tijdig wordt ingegrepen bij consumenten met betalingsachterstanden. In dit blog leggen we uit hoe de vroegsignalering van toepassing is voor energieleveranciers en hoe Payt ondersteunt in het automatiseren van dit wettelijk verplichte proces.
Waarom SaaS de slimme keuze is voor elk uniek bedrijf
In de wereld van bedrijven die elk hun eigen stempel op de markt drukken, lijkt het soms alsof ieder bedrijf zijn eigen unieke formule voor succes heeft. Een veelvoorkomende misvatting is dat bedrijven geloven dat hun administratieve behoeften net zo uniek zijn en daarom op maat gemaakte oplossingen vereisen. In werkelijkheid zijn deze taken in vrijwel elk bedrijf opvallend gelijk. Een SaaS oplossing is de sleutel tot een efficiënte, gestroomlijnde en kosteneffectieve financiële administratie. Ik leg je dit graag uit in deze blog.
Met deze 7 tips kiest u eenvoudig de juiste debiteurenbeheer software voor uw organisatie
Het beheren van openstaande rekeningen en het innen van verschuldigde betalingen kan een uitdaging zijn voor bedrijven van elke omvang. Gelukkig kunnen moderne technologieën en SaaS-oplossingen bedrijven helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van debiteurenbeheer processen. Maar hoe kiest u nu de juiste debiteurenbeheer software voor uw bedrijf? In deze blogpost delen we belangrijke richtlijnen en criteria om u te helpen de beste oplossing te kiezen.