
3 grote denkfouten van CFO’s over facturen
Is lang wachten op een betaling normaal? Of dat herinneringen pas na de vervaldatum worden verstuurd? Hoewel cash een cruciaal element voor bedrijfsvoering is, maken bijna alle CFO’s deze 3 denkfouten. Welke maakt u? Payt helpt u van de denkfout af en biedt een oplossing.
1) Lang wachten op een betaling is normaal
60 dagen op een factuur wachten kan als normaal voelen. Zeker met de kennis dat in Nederland slechts de helft van de facturen binnen de gestelde betaaltermijn wordt betaald.
“Dat lange wachten is nu eenmaal zo” hoeft geen norm te zijn. U heeft diverse mogelijkheden om de tijd tot betaling te verkorten en u heeft meer invloed op het betaalgedrag van uw debiteuren dan u denkt! Bijvoorbeeld door consequent herinneren en het aanbieden van individuele betalingsregelingen. Met automatisering van uw debiteurenbeheer bent u daar ook nog eens minder tijd aan kwijt.
2) Herinneringen worden pas na de vervaldatum verstuurd
In de meeste standaardprocessen zit de herinnering van een factuur pas ná de vervaldatum. Dat kan vlak erna zijn of zelfs veel later, bijvoorbeeld een kwartaal. Een klant die dan pas een herinnering krijgt, moet heel diep in het geheugen graven waar het ook al weer voor was. Daardoor is uw klant minder snel geneigd om direct te betalen.
In de praktijk blijkt dat veel klanten - zowel in B2C als B2B - een herinnering juist op prijs stellen. Een factuur vergeten kan iedereen overkomen. Stuurt u de eerste herinnering vóór de vervaldatum, dan vergroot u de kans dat u de betaling snel binnen hebt.
3) Factureren is geen spel
Dat factureren cruciaal is voor uw organisatie wil niet zeggen dat u het niet als een game kunt zien! Mensen zijn van nature fanatieke wezens, die in games willen winnen. Daardoor werkt het inzetten van game-technieken in een niet-game-omgeving ook zo goed. Voeg een game-element toe met beloning voor het debiteurenteam.
Bijvoorbeeld:
- Kunt u met uw team de snelheid van betalen verbeteren?
- Wie weet het aantal herinneringen naar debiteuren te verminderen zonder dat het ten koste gaat van de betaalsnelheid?
- Hoeveel herinneringen worden er op tijd na het versturen van de factuur gestuurd? Kunt u de 100% aantikken?
Bonus-denkfout: Facturen zijn al jaren hetzelfde, die zijn nooit bewust aangepast
In de eerste (groei)jaren van een organisatie of de eerste periode van een nieuwe financiële medewerker of manager wordt de template van een factuur nog wel aangepast. Daarna raakt het echter vaak in een slop… Door regelmatig kritisch naar uw factuur-template te kijken, helpt u uw klant om sneller te kunnen betalen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- het aanbieden van meerdere betaalmogelijkheden en nieuwe betaalmogelijkheden. Welke mogelijkheid heeft de voorkeur van uw klanten? Geef deze aan als voorkeursoptie.
- het taalgebruik in uw facturen. Communiceer kristalhelder over de betaling, zodat debiteuren niet hoeven te gissen waar het over gaat.
- ervoor zorgen dat essentiële onderdelen - naam, adres, uw rekening- en btw-nummer, bedrag en betaaltermijn - kloppen en duidelijk zijn.
Download onze brochure
Ontdek wat de slimme debiteurensoftware van Payt voor uw organisatie betekenen.
Blog
- Laat uw bedrijf groeien door goede beheersing van uw DSO
- Bedrijfscultuur: Wij hebben geen haast
- Bedrijfscultuur: Wij denken mee
- Verklein uw stapel openstaande facturen door deze aanpak
- Gebruik deze 3 tips om sneller betaald te krijgen
- Dit is dé volgende stap na e-facturen die elk bedrijf moet weten
- Factureren aanzienlijk succesvoller door deze strategische aanpak
- Elk groeiend bedrijf krijgt te maken met deze 2 cashflow challenges
- 3 belangrijke inzichten voor meer liquiditeit en beter klantcontact voor tandartsen
- 3 grote denkfouten van CFO’s over facturen
- Zet FinTech in voor een betere cashflow én klantrelatie - 5 kansen
- Een voorsprong op uw concurrenten
- Samenwerking Graydon en Payt
- Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers
- Facturen met iDEAL-link worden 9 dagen sneller betaald
- Zo gaat u om met deze 5 soorten ‘te laat betalers’
- Een oplossing voor een constante cashflow tijdens (en na) de Coronacrisis
- Zo helpt Payt bij op peil houden van liquiditeit in de Coronacrisis
- 3 Tips om facturen in de autobranche sneller betaald te krijgen
- Effectief debiteurenbeheer? Dat meet u met deze 3 financiële KPI’s
- “Voorkom groeivertraging door middel van gedegen liquiditeitsbeheer”
- Oplossingen voor beter betaalgedrag in de kinderopvangbranche
- Automatisering onpersoonlijk? Zo draagt het wel bij aan uw klantrelatie!
- Ondanks economische groei nog steeds helft van facturen te laat betaald
- Een deurwaarder of advocaat inschakelen voor het innen van een schuld
- Een incassobureau inschakelen, doet u daar goed aan?
- Meer dan de helft van facturen te laat betaald
- Payt Certified Partner: Visser&Visser
- Podcast: een transparante en eenvoudige financieringsvorm
- Debiteurenfinanciering van Payt & New10
- Payt en New10 lanceren online werkkapitaal op maat voor het MKB
- Doelen najagen om dromen te verwezenlijken
- Century Autogroep & Payt gaan verbinding aan
- Payt steunt Funky Elephant
- De Accountancy Roadshow over boekhoudapplicaties
- Een spannende week
- FactuurSturen.nl nieuwe partner van Payt
- RS Finance over Payt: een oplossing die u helpt uw debiteuren op te voeden
- Winnaar van de Black Bastard actie van Payt
- Payt is Sprout Challenger
- Zo zorgt u ervoor dat klanten sneller betalen!
- Trots: Payt krijgt certificering voor ISO 27001!
- Debiteurenbeheer voor de grootzakelijke markt
- Vliegensvlugge betalingen voor TFF & Logistics
- Payt trots sponsor van jong talent en ondernemend Groningen
- “Payt ontwikkelde een tool waar vraag naar is in de markt”
- “Payt & Snelstart: een gouden combinatie”
- Koppelen op z’n Gronings!
- Domino ICT veilt legendarisch FC Groningen shirt
- Payt is te gast bij Puur Noord Business
- Payt is medewerker van de maand
- Payt wint de Startup050 City of Talent Award
- Payt is een Deloitte Rising Star!
- Winnaar Payt - FC Groningen shirt
- MKB Servicedesk over Payt
- Payt is gespot op Frankwatching
- Klant aan het woord: ilionx over Payt
- Payt ingeschreven als Rising Star bij Deloitte Fast50
- Payt genomineerd voor de Accenture Innovation Awards 2013
- Waarom Payt geld oplevert
- Payt helpt uw klantrelatie te behouden
- Groningse ondernemer komt met on-line incassobedrijf Payt