1. Motiveer uw klanten om op tijd te betalen

In hoeveel dagen krijgt u gemiddeld betaald?

Hoe lager het aantal dagen, hoe lager uw Days Sales Outstanding (DSO). Een lage DSO heeft een positieve impact op uw cashflow. Motiveer uw klanten daarom om openstaande facturen eerder te betalen.

De beste manier om dit te doen is een consistent debiteurenbeheer. Zorg dat u uw klanten op structurele wijze aan openstaande facturen herinnert. Dit kunt u doen door herinneringen op gezette tijden uit te sturen en door de facturen zo duidelijk mogelijk onder de aandacht van uw klant te brengen, bijvoorbeeld via SMS of e-mail. Dat zorgt voor continuïteit in het debiteurenproces en beter betaalgedrag van uw klanten: ze weten namelijk precies wanneer ze een factuur of herinnering van u zullen ontvangen.

Tip: een afwijkende betaaltermijn zorgt ervoor dat een factuur sneller betaald wordt.

Om sneller en eenvoudiger betaald te krijgen is het belangrijk dat het uw klant zo makkelijk mogelijk maakt om zijn of haar factuur te betalen. Deze drempel moet zo laag mogelijk zijn. En tegenwoordig biedt de technologie alle mogelijkheden om met één druk op de knop een betaling te doen.

In Nederland is iDEAL de meest gangbare manier van betalen voor wat betreft online betaalmethoden. Uit onze analyse van ruim 1,8 miljoen facturen blijkt dat facturen met een optie om te betalen via een iDEAL-link 9 dagen sneller worden betaald.

Dat dit echt werkt, merkt ook Hanzehogeschool Groningen:

“Vanuit de factuur, herinnering en online omgeving kunnen studenten direct met onder meer iDEAL betalen. Het record van snelste betaling staat nu op 17 seconden na het versturen van de factuur met een iDEAL-betaallink erin!”

3. Houd persoonlijk contact met uw klanten

Bij Payt geloven we dat het percentage bewuste wanbetalers minimaal is. Goed debiteurenbeheer bestaat vaak uit het achterhalen van de reden van het niet betalen.

Is het product niet geleverd? Heeft de klant een klacht over uw bedrijf? Of staat er een fout op de factuur? Dit kunnen allemaal redenen zijn voor uw klant om de openstaande factuur niet te betalen.

Communicatie met uw klant is erg belangrijk om sneller betaald te krijgen. Dit zal resulteren in een verkorting van de betalingstermijn en vermindering van de afschrijving van onbetaalde facturen.

Alles in één oplossing

Slim debiteurenbeheer is belangrijk en voorkomt dat klanten hun facturen helemaal niet of veel te laat betalen.

De debiteurenbeheer software van Payt maakt het mogelijk om facturen en herinneringen volledig automatisch te versturen. Payt herinnert uw klanten op structurele wijze aan de openstaande facturen. Hierdoor wordt het betaalgedrag van uw klanten positief beïnvloed.

Ook brengt Payt structuur in de communicatie met uw klant. In het communicatie portaal heeft de klant de mogelijkheid om per factuur een bericht achter te laten. Hierdoor weet u snel waarom een klant zijn of haar factuur nog niet heeft betaald.

Payt maakt het betalen makkelijk voor klanten. De software maakt het mogelijk om een iDEAL link en automatische incasso aan iedere factuur toe te voegen. Dit verlaagt het openstaande saldo in bijna elke branche!

Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden van de software én wat Payt voor uw organisatie kan betekenen? Download onze brochure.