Mijn naam is Sander Kamstra, directeur en één van de oprichters van Payt. Bij het groeien van een zolderkamer idee tot een serieuze organisatie, loop ik geregeld tegen momenten aan waarvan ik denk dat ze van invloed zijn op onze bedrijfscultuur. Met deze serie blogs wil ik proberen iedere maand een situatie te beschrijven die laat zien wie wij zijn als bedrijf. Ik geef u een inkijkje in het leven bij Payt.

De casus: Een accountantskantoor gaat live met een ongebruikelijke feature

We beginnen deze serie met een accountantskantoor die de implementatie van Payt heeft afgerond onder begeleiding van één van onze implementatie consultants. Deze begeleiding is niet persé nodig, maar als een klant specifieke functionaliteiten wil toevoegen, dan is dat van belang. De administratie van het accountantskantoor staat live en ze zijn zeer blij met de resultaten die ze tot nu toe al hebben behaald met de software.

Op een avond zit één van de andere directeuren van Payt naar de instellingen van een aantal nieuwe klanten te kijken. Gewoon puur uit interesse. Het valt hem op dat een stukje software ingesteld staat dat ongebruikelijk is voor het accountantskantoor. Namelijk, dat een debiteur zelf een voorstel voor een betalingsregeling kan aanvragen via een aanvraag scherm in zijn factuurportaal. Voor een ROC is dat ooit ontwikkeld zodat studenten zelf aan kunnen geven welke betalingsregeling ze wél na kunnen komen. Maar voor een accountantskantoor? Toch wel bijzonder.

Nu maakt dit kleine stukje software niet een wereld van verschil. Maar toch, het actief aanbieden van de mogelijkheid om een betalingsregeling voor te stellen, zal leiden tot veel meer betalingsregelingen. Zit de klant hierop te wachten?

Geïnteresseerd in de reden achter het activeren van deze functionaliteit belt de desbetreffende directeur met de implementatie consultant om deze reden te horen. Omdat er een niet sluitend verhaal terugkomt, besluit de directeur de klant te bellen. Hij wil het tenslotte wel echt weten nu. Binnen een minuut was duidelijk dat deze functionaliteit weer uitgezet mocht worden. De klant had verkeerd begrepen dat, bij het inschakelen van deze functionaliteit, hijzelf geen betalingsregeling meer kon aanmaken als de situatie daarom zou vragen. Klant helemaal tevreden, al zal hij zich vast afgevraagd hebben waar wij ons nou zo druk om hebben gemaakt.

Met zo’n situatie in de hand, vergeten veel organisaties- en wij zeker ook- de belangrijkste stap te zetten. Het voorbeeld gebruiken om betrokkenen en potentiële betrokkenen te voeden met hoe wij dat hier, bij Payt, doen. Onze bedrijfscultuur. Het helpt enorm als we allemaal onze valkuilen of fouten durven te delen. De directie van een bedrijf is ook bij lange na niet feilloos.

Ondertussen zijn wij goed genoeg en samen op weg om verder te blijven groeien. Ik ben ervan overtuigd dat in zo’n cultuur minder fouten worden gemaakt en ik merk dat mensen blij worden van de groei die zij persoonlijk kunnen doormaken.

Sander Kamstra