Effectief debiteurenbeheer? Dat meet u met deze 3 financiële KPI’s

Foto van een man die werkt met de software van Payt achter zijn laptop

Met slim debiteurenbeheer kunt u de cashflow verbeteren. Maar wanneer is uw debiteurenbeheer effectief en hoe meet u dat? Payt geeft u 3 financiële KPI’s om de impact van effectief debiteurenbeheer op uw organisatie én cashflow te meten.

1) De gemiddeld behaalde betaaltermijn

In hoeveel dagen krijg u gemiddeld een factuur betaald? Hoe lager het aantal dagen, hoe lager uw days sales outstanding (DSO). Een lage DSO heeft een positieve impact op de cashflow. Bovendien zorgt het ervoor dat u voldoende eigen financiële middelen heeft om te gebruiken voor groei en/of innovatie.

Ik scoor niet goed op deze KPI, wat kan ik doen?

Motiveer uw klanten om facturen eerder te betalen. De meeste impact heeft consistent debiteurenbeheer. Denk aan opvolging met herinneringen, een zakelijk belletje en een laatste herinnering. Daarmee vergroot u de kans op snellere betaling. Als u automatisering inzet, hoeft u daar geen extra tijd aan kwijt te zijn.

2) Het gemiddeld aantal dagen dat te laat wordt betaald

Hoeveel dagen krijgt u gemiddeld te laat betaald? Met hoeveel dagen wordt uw betaaltermijn overschreden? Dit is het uitgangspunt van de betaalmoraal onder uw klanten. Hoe lager het aantal dagen van overschrijding, hoe sneller u betalingen binnen krijgt.

Ik scoor niet goed op deze KPI, wat kan ik doen?

Stimuleer uw klanten om op tijd te betalen. Gebruik bijvoorbeeld duidelijk taalgebruik in de facturen en zorg ervoor dat ze helder zijn. Een afwijkende betaaltermijn zorgt ervoor dat een factuur sneller betaald wordt.

3) Het aantal afgeboekte facturen als ‘niet betaald’

Hoeveel facturen boekt u per jaar af als ‘niet betaald’? Als de betaling van een debiteur zelfs na een lange periode (bijvoorbeeld een half jaar of een jaar) uitblijft, is dit vaak de laatste optie. Hoe minder facturen u afboekt, hoe beter het met uw debiteurenbeheer gaat. En hoe meer u van de omzet ook daadwerkelijk int.

Ik scoor niet goed op deze KPI, wat kan ik doen?

Richt een effectief debiteurenbeheersysteem in, met de focus op consistent onder de aandacht van debiteuren komen. Zet u hiervoor de slimme software van Payt in, met automatisering van het opvolgtraject, dan bent u hier geen extra tijd aan kwijt. Met de software van Payt heeft u alle tools in handen om de impact van afgeboekte facturen op de cashflow te beperken.

Sander Kamstra
Geschreven door Sander Kamstra LinkedIn profile
Sander Kamstra is directeur en één van de oprichters van Payt. Hij is ondernemer in hart en nieren. En werkt graag samen met mensen die net zo gedreven zijn als hij om succes te boeken. Door de juiste prioriteiten te stellen en slimme keuzes te maken.

Share this article

Gerelateerde artikelen

Voorkomen of tijdig genezen, vroegsignalering van problematische schulden
Betalingsachterstanden vroegtijdig signaleren om hulp te kunnen bieden aan consumenten om grotere financiële problemen te voorkomen. Dat is het doel van het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Het convenant, dat een uitvloeisel is van de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), is gericht op samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder woningcorporaties, energieleveranciers, waterbedrijven, en gemeenten. Het hoger gelegen doel is het voorkomen van (stapeling van) problematische schulden en tegengaan van onnodig hoge kosten door oplopende achterstanden. Uiteraard beperkt het ook de debiteurenrisico’s van de betrokken partijen als er tijdig wordt ingegrepen bij consumenten met betalingsachterstanden. In dit blog leggen we uit hoe de vroegsignalering van toepassing is voor energieleveranciers en hoe Payt ondersteunt in het automatiseren van dit wettelijk verplichte proces.
Waarom SaaS de slimme keuze is voor elk uniek bedrijf
In de wereld van bedrijven die elk hun eigen stempel op de markt drukken, lijkt het soms alsof ieder bedrijf zijn eigen unieke formule voor succes heeft. Een veelvoorkomende misvatting is dat bedrijven geloven dat hun administratieve behoeften net zo uniek zijn en daarom op maat gemaakte oplossingen vereisen. In werkelijkheid zijn deze taken in vrijwel elk bedrijf opvallend gelijk. Een SaaS oplossing is de sleutel tot een efficiënte, gestroomlijnde en kosteneffectieve financiële administratie. Ik leg je dit graag uit in deze blog.
Met deze 7 tips kiest u eenvoudig de juiste debiteurenbeheer software voor uw organisatie
Het beheren van openstaande rekeningen en het innen van verschuldigde betalingen kan een uitdaging zijn voor bedrijven van elke omvang. Gelukkig kunnen moderne technologieën en SaaS-oplossingen bedrijven helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van debiteurenbeheer processen. Maar hoe kiest u nu de juiste debiteurenbeheer software voor uw bedrijf? In deze blogpost delen we belangrijke richtlijnen en criteria om u te helpen de beste oplossing te kiezen.