Factureren aanzienlijk succesvoller door deze strategische aanpak

Illustratie van een persoon die geld in haar hand heeft en voor een creditcard staat

Betaaltermijnen blijken voor 48 procent van de mensen meer dan eens niet heilig. Een goede strategie voor laatbetalers helpt om daar zo min mogelijk last van te hebben. Daarmee zorgt u voor een gezonde cashflow en reduceert u het risico dat u niet kunt investeren of dat een periode met minder omzet uw bedrijf in moeilijkheden brengt.

Hoe beter een factuur communiceert wat van de klant verwacht wordt, hoe beter klanten aan de verwachting voldoen. Facturen zijn immers communicatiemiddelen.

Carlijn Hofland, marketing manager Lindorff, adviseert om altijd op de klantrelatie in te spelen.

“Het is belangrijk dat je de facturen persoonlijk maakt. Je moet de persoon persoonlijk aanschrijven. Niet ‘Geachte heer/mevrouw’, maar de naam zelf”

Hofland zal het eens zijn; debiteurenbeheer is gewoon klantbeheer. Ja, u wilt de factuur voldaan hebben, maar ook alle toekomstige facturen die u naar een klant stuurt. Verzoek uw klant om alsnog te betalen en laat merken dat u begrip heeft voor welke reden van vertraging dan ook. Communiceer wel een korter dan gebruikelijke betaaltermijn. De betaling is natuurlijk al verlaat; u mag daarom best een snellere betaling verwachten. Sluit af met iets dat lijkt op: “Indien deze herinnering de betaling heeft gekruist, kunt u hem als niet verzonden beschouwen.

Extra service voor uw klant

Wordt er na de eerste herinnering niet betaald? Bied dan in de tweede herinnering gespreid betalen aan. Doe dit alleen als u strikte voorwaarden voor uzelf en de klant heeft vastgesteld. Dit is een service die u niet iedereen kan aanbieden, u bent tenslotte geen bank! Welke van uw klanten verdienen het? Onthoud hierbij dat er ook de mogelijkheid bestaat een factuur voor te financieren.

Key aspecten van een strategische aanpak om succesvoller te factureren

  • Stuur ten minste twee herinneringen voor elke vorm van juridische actie
  • Toon begrip voor een verlate betaling; deze kan immers onbedoeld vergeten zijn
  • Geef een betaaltermijn op die korter is dan u in de initiële factuur hanteert
  • Houd data bij over de betaaldiscipline van uw klanten in een dashboard
  • Experimenteer met verschillende termijnen, tone-of-voices en betaalopties

Meer weten over hoe je nog beter kunt factureren? Elk bedrijf kan gebruikmaken van deze 3 tips om sneller en eenvoudiger betaald te krijgen.

Werkt de strategie voor factureren?

Door data driven te factureren, brengt u het betaalgedrag van uw klanten in kaart en achterhaalt u snel wat bij uw klanten het beste werkt. Op basis van die gegevens kunt u experimenteren met de hoeveelheid herinneringen, betaaltermijnen, tone-of-voice, betaalopties en meer. Met een dashboard ziet u precies hoe en waarom de betaaldiscipline verbetert. Vindt er een plotselinge wijziging in het betaalgedrag van een klant plaats? Dat kan duiden op problemen. Speel daarop in met uw communicatie. Wellicht is het goed om dan even te bellen. Beter betaald krijgen met behoud van goed klantcontact is essentieel als u een langdurige samenwerking wilt onderhouden. Factureren is niet voor niets een werkwoord!

Sander Kamstra
Geschreven door Sander Kamstra LinkedIn profile
Sander Kamstra is directeur en één van de oprichters van Payt. Hij is ondernemer in hart en nieren. En werkt graag samen met mensen die net zo gedreven zijn als hij om succes te boeken. Door de juiste prioriteiten te stellen en slimme keuzes te maken.

Share this article

Gerelateerde artikelen

Waarom SaaS de slimme keuze is voor elk uniek bedrijf
In de wereld van bedrijven die elk hun eigen stempel op de markt drukken, lijkt het soms alsof ieder bedrijf zijn eigen unieke formule voor succes heeft. Een veelvoorkomende misvatting is dat bedrijven geloven dat hun administratieve behoeften net zo uniek zijn en daarom op maat gemaakte oplossingen vereisen. In werkelijkheid zijn deze taken in vrijwel elk bedrijf opvallend gelijk. Een SaaS oplossing is de sleutel tot een efficiënte, gestroomlijnde en kosteneffectieve financiële administratie. Ik leg je dit graag uit in deze blog.
Met deze 7 tips kiest u eenvoudig de juiste debiteurenbeheer software voor uw organisatie
Het beheren van openstaande rekeningen en het innen van verschuldigde betalingen kan een uitdaging zijn voor bedrijven van elke omvang. Gelukkig kunnen moderne technologieën en SaaS-oplossingen bedrijven helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van debiteurenbeheer processen. Maar hoe kiest u nu de juiste debiteurenbeheer software voor uw bedrijf? In deze blogpost delen we belangrijke richtlijnen en criteria om u te helpen de beste oplossing te kiezen.
Get it. Together. Voor en door onze gebruikers
Payt is er voor iedereen. Onze missie is om de best mogelijke financiële software te leveren voor onze klanten en hun debiteuren. Dankzij onze dagelijkse toewijding om dit doel te behalen, hebben wij reeds al meer dan 10.000 gebruikers aan mogen sluiten en ontvangen wij fantastische reviews van ze waar wij natuurlijk enorm trots op zijn. Tegelijkertijd bracht ons dit ook op een idee. Hoe kunnen wij de betrokkenheid op ons platform vergroten én iets terugdoen voor onze gebruikers waar wij zo trots op zijn? Het antwoord was snel gevonden: Get it. Together.