
Meer dan de helft van facturen te laat betaald
Amsterdam, 19 maart, 2019 – Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf (MKB) zucht onder een slechte betaalmoraal van zijn klanten. Meer dan de helft van alle verzonden facturen in 2018 werd niet binnen de betaaltermijn voldaan. Dat blijkt uit een analyse van Payt, aanbieder van software voor debiteurenbeheer, van ruim 1,8 miljoen facturen. Slechte betalingen zijn een van de belangrijkste redenen van faillissement.
Hoog betaalmoraal in gezondheidszorg
Vooral bedrijven in de zakelijke dienstverlening, consultancy en onderzoek worden geteisterd door slechte betalers. Bij deze bedrijven is maar liefst vijf procent van de facturen na drie maanden nog niet betaald. Opvallend is dat er juist een hoog betaalmoraal is in de gezondheidszorg. De gemiddelde termijn dat een rekening openstond in 2018 was slechts twintig dagen, dit is aanzienlijk sneller dan in andere sectoren. “Voor een snelle betaling is een kortere betaaltermijn echter niet zaligmakend”, zegt Sander Kamstra, directeur van Payt. “Dat geldt voor alle sectoren. Veel debiteuren laten het aankomen op de tweede of derde herinnering. Bijna vijf procent betaalt pas na de laatste herinnering en ruim één procent van de facturen gaat een incassotraject in.”
Betaaltermijn van 14 dagen maakt weinig uit
Opmerkelijk is dat facturen met een betaaltermijn van 14 dagen slechts één week sneller worden betaald dan die met een termijn van 30 dagen. Eerstgenoemde rekeningen staan gemiddeld iets meer dan 25 dagen open; facturen met een betaaltermijn van 30 dagen worden gemiddeld na iets meer dan 32 dagen betaald. Kamstra: “Debiteuren hanteren hun eigen interne betaaltermijn en kijken niet naar het aantal dagen dat op de factuur staat vermeld.” Wat verder opvalt: bedrijven die een iDeal-betaallink meesturen bij een betaaltermijn van veertien dagen, krijgen gemiddeld al na zestien dagen betaald; 9 dagen eerder dan zonder iDeal-link.
Noord-Brabant: lang wachten op je geld
Als je een goede cashflow wilt als bedrijf, kun je het beste klanten zoeken in Zeeland. Daar staan facturen gemiddeld 26 dagen uit. In Noord-Brabant moeten organisaties het langst wachten op hun geld: 31 dagen. Ook in Friesland is de periode dat een factuur uitstaat lang, met 30 dagen. Utrecht zit met 28 dagen precies in het midden. “Of een factuur lang uitstaat of niet, heeft ook te maken met de incasso-inspanningen die een bedrijf onderneemt”, zegt Kamstra. “Hoe meer je er bovenop zit, hoe eerder de rekeningen worden betaald. Wat dat betreft kunnen we in heel Nederland nog een slag slaan.”
Persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek
Benieuwd wat Payt voor uw organisatie kan betekenen? We vertellen het u graag in een persoonlijk adviesgesprek.
Blog
- Verklein uw stapel openstaande facturen door deze aanpak
- Elk bedrijf kan gebruik maken van deze 3 tips om sneller betaald te krijgen
- Dit is dé volgende stap na e-facturen die elk bedrijf moet weten
- Factureren aanzienlijk succesvoller door deze strategische aanpak
- Elk groeiend bedrijf krijgt te maken met deze 2 cashflow challenges
- 3 belangrijke inzichten voor meer liquiditeit en beter klantcontact voor tandartsen
- 3 grote denkfouten van CFO’s over facturen
- Zet FinTech in voor een betere cashflow én klantrelatie - 5 kansen
- Een voorsprong op uw concurrenten met strategisch debiteurenbeheer
- Samenwerking Graydon en Payt: naar een effectief en geautomatiseerd debiteurenbeleid
- Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers
- Facturen met iDEAL-link worden 9 dagen sneller betaald
- Zo gaat u om met deze 5 soorten ‘te laat betalers’
- Een oplossing voor een constante cashflow tijdens (en na) de Coronacrisis
- Zo helpt Payt bij op peil houden van liquiditeit in de Coronacrisis
- 3 Tips om facturen in de autobranche sneller betaald te krijgen
- Effectief debiteurenbeheer? Dat meet u met deze 3 financiële KPI’s
- “Voorkom groeivertraging door middel van gedegen liquiditeitsbeheer”
- Oplossingen voor beter betaalgedrag in de kinderopvangbranche
- Automatisering onpersoonlijk? Zo draagt het wel bij aan uw klantrelatie!
- Ondanks economische groei nog steeds helft van facturen te laat betaald
- Een deurwaarder of advocaat inschakelen voor het innen van een schuld
- Een incassobureau inschakelen, doet u daar goed aan?
- Meer dan de helft van facturen te laat betaald
- Payt Certified Partner: Visser&Visser
- Podcast: een transparante en eenvoudige financieringsvorm
- Debiteurenfinanciering van Payt & New10
- Payt en New10 lanceren online werkkapitaal op maat voor het MKB
- Doelen najagen om dromen te verwezenlijken
- Century Autogroep & Payt gaan verbinding aan
- Payt steunt Funky Elephant
- De Accountancy Roadshow over boekhoudapplicaties
- Een spannende week
- FactuurSturen.nl nieuwe partner van Payt
- RS Finance over Payt: een oplossing die u helpt uw debiteuren op te voeden
- Winnaar van de Black Bastard actie van Payt
- Payt is Sprout Challenger
- Zo zorgt u ervoor dat klanten sneller betalen!
- Trots: Payt krijgt certificering voor ISO 27001!
- Debiteurenbeheer voor de grootzakelijke markt
- Vliegensvlugge betalingen voor TFF & Logistics
- Payt trots sponsor van jong talent en ondernemend Groningen
- “Payt ontwikkelde een tool waar vraag naar is in de markt”
- “Payt & Snelstart: een gouden combinatie”
- Koppelen op z’n Gronings!
- Domino ICT veilt legendarisch FC Groningen shirt
- Payt is te gast bij Puur Noord Business
- Payt is medewerker van de maand
- Payt wint de Startup050 City of Talent Award
- Payt is een Deloitte Rising Star!
- Winnaar Payt - FC Groningen shirt
- MKB Servicedesk over Payt
- Payt is gespot op Frankwatching
- Klant aan het woord: ilionx over Payt
- Payt ingeschreven als Rising Star bij Deloitte Fast50
- Payt genomineerd voor de Accenture Innovation Awards 2013
- Waarom Payt geld oplevert
- Payt helpt uw klantrelatie te behouden
- Groningse ondernemer komt met on-line incassobedrijf Payt