
Ondanks economische groei nog steeds helft van facturen te laat betaald
GRONINGEN, 19 september 2019 - Net als in het eerste kwartaal van 2018 hebben Nederlandse bedrijven ook in het begin van 2019 te maken gekregen met langzame betalers. Uit een analyse van Payt, aanbieder van software voor debiteurenbeheer, van ruim 1,8 miljoen facturen blijkt dat slechts iets meer dan de helft van de facturen in het eerste kwartaal op tijd is betaald.
In het eerste kwartaal zijn het, net als in 2018, bedrijven in de verhuur van roerende goederen en zakelijke dienstverlening die te maken hebben met een slechte betaalmoraal. Zij moeten net iets minder dan een maand (29 dagen) op uitbetaling wachten. Dit zijn de bedrijven die gemiddeld het langst op hun geld wachten. De gezondheidsbranche bleek uiteindelijk de snelste betalers te hebben in het eerste kwartaal: het geld was daar binnen twintig dagen overgemaakt.
Wel beter dan in 2018
In 2018 liep het aantal betalingen dat vóór de eerste herinnering binnen was op van 60 procent naar 63 procent. De stijgende lijn die vorig jaar werd ingezet, heeft zich nu verder doorgezet in het eerste kwartaal van 2019. In dit kwartaal werd 63,4 procent van de facturen vóór de eerste herinnering betaald. “Dat de economie op dit moment de wind in de zeilen heeft, zien wij nu terug in deze cijfers. De betaalmoraal van bedrijven zit al een tijdje in de lift. Het zijn voor ons signalen dat er zo langzaam maar zeker progressie wordt geboekt in de snelheid van facturen betaald krijgen”, aldus directeur van Payt Sander Kamstra.
Klanten groot- en detailhandel trouw aan factuur
De groot- en detailhandel heeft te maken met de beste betaalmoraal: nog minder dan 1% van de facturen uit het eerste kwartaal staat drie maanden na afloop van het kwartaal nog open. Kamstra vindt het bijzonder dat het met de betaalmoraal in de detailhandel beter gaat dan in andere sectoren. “Dat is ontzettend verrassend: de detailhandel is een sector die het niet makkelijk heeft. Dat is voor niemand meer een geheim. Dat zij sneller facturen weten te innen, is erg goed voor de sector”, zegt Kamstra.
Net als in het grootste deel van 2018 hebben bedrijven in advisering, onderzoek en zakelijke dienstverlening te maken met de slechtste betalers, met 1,6% van de facturen die 3 maanden na afloop van het kwartaal nog open staan.
Betaalmoraal per provincie loopt flink uiteen
Bedrijven die gevestigd zijn in Drenthe en Groningen hebben in het eerste kwartaal van 2019 het snelst betaald gekregen. Het duurde daar gemiddeld 22 dagen voordat zij het geld overgemaakt kregen. De provincies Friesland, Gelderland en Flevoland lopen flink achter op Drenthe en Groningen. Daar hebben ondernemers respectievelijk 27, 26 en 26 dagen op hun geld moeten wachten.
Persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek
Benieuwd wat Payt voor uw organisatie kan betekenen? We vertellen het u graag in een persoonlijk adviesgesprek.
Blog
- Verklein uw stapel openstaande facturen door deze aanpak
- Elk bedrijf kan gebruik maken van deze 3 tips om sneller betaald te krijgen
- Dit is dé volgende stap na e-facturen die elk bedrijf moet weten
- Factureren aanzienlijk succesvoller door deze strategische aanpak
- Elk groeiend bedrijf krijgt te maken met deze 2 cashflow challenges
- 3 belangrijke inzichten voor meer liquiditeit en beter klantcontact voor tandartsen
- 3 grote denkfouten van CFO’s over facturen
- Zet FinTech in voor een betere cashflow én klantrelatie - 5 kansen
- Een voorsprong op uw concurrenten met strategisch debiteurenbeheer
- Samenwerking Graydon en Payt: naar een effectief en geautomatiseerd debiteurenbeleid
- Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers
- Facturen met iDEAL-link worden 9 dagen sneller betaald
- Zo gaat u om met deze 5 soorten ‘te laat betalers’
- Een oplossing voor een constante cashflow tijdens (en na) de Coronacrisis
- Zo helpt Payt bij op peil houden van liquiditeit in de Coronacrisis
- 3 Tips om facturen in de autobranche sneller betaald te krijgen
- Effectief debiteurenbeheer? Dat meet u met deze 3 financiële KPI’s
- “Voorkom groeivertraging door middel van gedegen liquiditeitsbeheer”
- Oplossingen voor beter betaalgedrag in de kinderopvangbranche
- Automatisering onpersoonlijk? Zo draagt het wel bij aan uw klantrelatie!
- Ondanks economische groei nog steeds helft van facturen te laat betaald
- Een deurwaarder of advocaat inschakelen voor het innen van een schuld
- Een incassobureau inschakelen, doet u daar goed aan?
- Meer dan de helft van facturen te laat betaald
- Payt Certified Partner: Visser&Visser
- Podcast: een transparante en eenvoudige financieringsvorm
- Debiteurenfinanciering van Payt & New10
- Payt en New10 lanceren online werkkapitaal op maat voor het MKB
- Doelen najagen om dromen te verwezenlijken
- Century Autogroep & Payt gaan verbinding aan
- Payt steunt Funky Elephant
- De Accountancy Roadshow over boekhoudapplicaties
- Een spannende week
- FactuurSturen.nl nieuwe partner van Payt
- RS Finance over Payt: een oplossing die u helpt uw debiteuren op te voeden
- Winnaar van de Black Bastard actie van Payt
- Payt is Sprout Challenger
- Zo zorgt u ervoor dat klanten sneller betalen!
- Trots: Payt krijgt certificering voor ISO 27001!
- Debiteurenbeheer voor de grootzakelijke markt
- Vliegensvlugge betalingen voor TFF & Logistics
- Payt trots sponsor van jong talent en ondernemend Groningen
- “Payt ontwikkelde een tool waar vraag naar is in de markt”
- “Payt & Snelstart: een gouden combinatie”
- Koppelen op z’n Gronings!
- Domino ICT veilt legendarisch FC Groningen shirt
- Payt is te gast bij Puur Noord Business
- Payt is medewerker van de maand
- Payt wint de Startup050 City of Talent Award
- Payt is een Deloitte Rising Star!
- Winnaar Payt - FC Groningen shirt
- MKB Servicedesk over Payt
- Payt is gespot op Frankwatching
- Klant aan het woord: ilionx over Payt
- Payt ingeschreven als Rising Star bij Deloitte Fast50
- Payt genomineerd voor de Accenture Innovation Awards 2013
- Waarom Payt geld oplevert
- Payt helpt uw klantrelatie te behouden
- Groningse ondernemer komt met on-line incassobedrijf Payt