3 Tips om facturen in de autobranche sneller betaald te krijgen

Foto van de achterkant van auto's die op een rij staan

25 dagen, dat is hoe lang het gemiddeld duurt voordat ondernemers in de autobranche hun facturen betaald krijgen. In vergelijking met andere branches is dat een hoog gemiddelde. Gelukkig kunt u daar als ondernemer wat aan doen! Door deze tips krijgt u facturen sneller betaald en wordt uw cashflow verbeterd.

Laten we eerst even de feiten en cijfers bekijken om een goed beeld te krijgen van het betaalgedrag en de verschillen in de autobranche:

  • De handel in zwaardere bedrijfsauto’s moet het langst op betalingen wachten, gemiddeld 40 dagen.
  • In de personenautohandel bedraagt dit gemiddelde 23 dagen.
  • Op andere vlakken doet de zwaardere bedrijfsautohandel het ook slechter; slechts een kwart van de facturen wordt vóór de herinnering betaald. In de personenautohandel bedraagt dat percentage 78%.

Door naar de afnemers te kijken, kunnen we deze verschillen verklaren. Zo heeft de handel in zwaardere bedrijfsauto’s vooral grote bedrijven als afnemer en die kopen meestal op rekening en betalen vaak later. De personenautohandel daarentegen is op consumenten gericht en die betalen in veel gevallen direct bij aflevering of binnen de betalingstermijn van twee weken.

Maar hoe krijgt u facturen in deze branche sneller betaald?

1. Zorg voor consistente opvolging

Volg openstaande facturen zo consistent mogelijk op. Onder meer door herinneringen op gezette tijden uit te sturen en door ze zo duidelijk mogelijk onder de aandacht van de debiteur te brengen, bijvoorbeeld via SMS of e-mail. Slimme software kan dit opvolgingstraject automatiseren. Dat scheelt tijd en het zorgt ervoor dat debiteuren na een herinnering sneller betaald worden.

2. Kies voor een afwijkende betaaltermijn

U verwacht het misschien niet. Maar uit onze cijfers is gebleken dat een factuur met een betalingstermijn van 17 dagen sneller en vaker op tijd betaald wordt, dan een rekening met een termijn van bijvoorbeeld een maand. De aanleiding hiervoor is dat debiteuren zich meestal weinig aantrekken van gebruikelijke betaaltermijnen als 14 of 30 dagen, en eigen betaaltermijnen hanteren. Een ongebruikelijke betaaltermijn trekt de aandacht, waardoor debiteuren eerder geneigd zijn om een factuur tijdig te betalen.

3. Houd contact en krijg sneller betaald met een klantportaal

Met een klantportaal biedt u klanten de mogelijkheid om te allen tijde de status van facturen in te zien, herinneringen te bekijken en om een kopie van de factuur te downloaden. Beter nog: dankzij zo’n portaal kunt u met hen communiceren over bijvoorbeeld achterstallige betalingen. Dit draagt bij aan de betalingssnelheid en aan de klanttevredenheid. Kortom, twee vliegen in één klap.

Tot slot: uit onze cijfers is ook gebleken dat ondernemers in de autobranche die onze software voor debiteurenbeheer gebruiken, tot wel twee weken sneller betaald krijgen dan andere bedrijven in de groot- en detailhandel die onze software niet gebruiken. Wilt u meer weten over Payt? Vraag dan adviesgesprek aan en/of probeer onze software 30 dagen gratis. Mocht u geïnteresseerd zijn in algemene tips voor alle branches om ervoor te zorgen dat klanten sneller betalen? Lees dan het artikel: ‘zo zorgt u ervoor dat klanten sneller betalen’.

Sanne de Vries
Geschreven door Sanne de Vries LinkedIn profile
Sanne de Vries is verantwoordelijk voor de marketing bij Payt. Van branding en strategisch reputatiemanagement tot graphic design: ze gaat niets uit de weg. Ze is ambitieus en gaat graag nieuwe uitdagingen aan.

Share this article

Gerelateerde artikelen

Voorkomen of tijdig genezen, vroegsignalering van problematische schulden
Betalingsachterstanden vroegtijdig signaleren om hulp te kunnen bieden aan consumenten om grotere financiële problemen te voorkomen. Dat is het doel van het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Het convenant, dat een uitvloeisel is van de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), is gericht op samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder woningcorporaties, energieleveranciers, waterbedrijven, en gemeenten. Het hoger gelegen doel is het voorkomen van (stapeling van) problematische schulden en tegengaan van onnodig hoge kosten door oplopende achterstanden. Uiteraard beperkt het ook de debiteurenrisico’s van de betrokken partijen als er tijdig wordt ingegrepen bij consumenten met betalingsachterstanden. In dit blog leggen we uit hoe de vroegsignalering van toepassing is voor energieleveranciers en hoe Payt ondersteunt in het automatiseren van dit wettelijk verplichte proces.
Waarom SaaS de slimme keuze is voor elk uniek bedrijf
In de wereld van bedrijven die elk hun eigen stempel op de markt drukken, lijkt het soms alsof ieder bedrijf zijn eigen unieke formule voor succes heeft. Een veelvoorkomende misvatting is dat bedrijven geloven dat hun administratieve behoeften net zo uniek zijn en daarom op maat gemaakte oplossingen vereisen. In werkelijkheid zijn deze taken in vrijwel elk bedrijf opvallend gelijk. Een SaaS oplossing is de sleutel tot een efficiënte, gestroomlijnde en kosteneffectieve financiële administratie. Ik leg je dit graag uit in deze blog.
Foto van Jesse (Quooker) en Bert-Jan (Payt)
Interview Jesse van Hofwegen (Quooker): "Dankzij Payt meer consistentie en efficiëntie in het order to cash proces"
Waar Google een begrip is voor zoekmachines, zo is Quooker dat voor kokendwaterkranen. Met een sterk groeiende omzet nam ook de behoefte aan een consistenter en efficiënter credit management toe. In dit interview praat Marcel Wiedenbrugge met Jesse (Quooker) over hun credit management, de implementatie van Payt en de behaalde resultaten.