25 dagen, dat is hoe lang het gemiddeld duurt voordat ondernemers in de autobranche hun facturen betaald krijgen. In vergelijking met andere branches is dat een hoog gemiddelde. Gelukkig kunt u daar als ondernemer wat aan doen! Door deze tips krijgt u facturen sneller betaald en wordt uw cashflow verbeterd.

Laten we eerst even de feiten en cijfers bekijken om een goed beeld te krijgen van het betaalgedrag en de verschillen in de autobranche:

  • De handel in zwaardere bedrijfsauto’s moet het langst op betalingen wachten, gemiddeld 40 dagen.
  • In de personenautohandel bedraagt dit gemiddelde 23 dagen.
  • Op andere vlakken doet de zwaardere bedrijfsautohandel het ook slechter; slechts een kwart van de facturen wordt vóór de herinnering betaald. In de personenautohandel bedraagt dat percentage 78%.

Door naar de afnemers te kijken, kunnen we deze verschillen verklaren. Zo heeft de handel in zwaardere bedrijfsauto’s vooral grote bedrijven als afnemer en die kopen meestal op rekening en betalen vaak later. De personenautohandel daarentegen is op consumenten gericht en die betalen in veel gevallen direct bij aflevering of binnen de betalingstermijn van twee weken.

Maar hoe krijgt u facturen in deze branche sneller betaald?

1. Zorg voor consistente opvolging

Volg openstaande facturen zo consistent mogelijk op. Onder meer door herinneringen op gezette tijden uit te sturen en door ze zo duidelijk mogelijk onder de aandacht van de debiteur te brengen, bijvoorbeeld via SMS of e-mail. Slimme software kan dit opvolgingstraject automatiseren. Dat scheelt tijd en het zorgt ervoor dat debiteuren na een herinnering sneller betaald worden.

2. Kies voor een afwijkende betaaltermijn

U verwacht het misschien niet. Maar uit onze cijfers is gebleken dat een factuur met een betalingstermijn van 17 dagen sneller en vaker op tijd betaald wordt, dan een rekening met een termijn van bijvoorbeeld een maand. De aanleiding hiervoor is dat debiteuren zich meestal weinig aantrekken van gebruikelijke betaaltermijnen als 14 of 30 dagen, en eigen betaaltermijnen hanteren. Een ongebruikelijke betaaltermijn trekt de aandacht, waardoor debiteuren eerder geneigd zijn om een factuur tijdig te betalen.

3. Houd contact en krijg sneller betaald met een klantportaal

Met een klantportaal biedt u klanten de mogelijkheid om te allen tijde de status van facturen in te zien, herinneringen te bekijken en om een kopie van de factuur te downloaden. Beter nog: dankzij zo’n portaal kunt u met hen communiceren over bijvoorbeeld achterstallige betalingen. Dit draagt bij aan de betalingssnelheid en aan de klanttevredenheid. Kortom, twee vliegen in één klap.

Tot slot: uit onze cijfers is ook gebleken dat ondernemers in de autobranche die onze software voor debiteurenbeheer gebruiken, tot wel twee weken sneller betaald krijgen dan andere bedrijven in de groot- en detailhandel die onze software niet gebruiken. Wilt u meer weten over Payt? Vraag dan adviesgesprek aan en/of probeer onze software 30 dagen gratis.