
Payt helpt uw klantrelatie te behouden
Het behouden van een goede relatie met uw klant en het voeren van een incassotraject lijken op gespannen voet met elkaar te staan. Bij uitbesteding van een niet betaalde vordering aan een incassobureau, is vaak eigenlijk al afscheid genomen van de bewuste klant. Toch loont het de moeite om nog eens goed na te denken hoe u enerzijds scherp kan zijn ten aanzien van het betaald krijgen van de vorderingen en anderzijds hoe u de klantrelatie zoveel mogelijk intact kan houden.
De vraag wat een incassotraject betekent of zou kunnen betekenen voor de klantrelatie laat zich het beste beantwoorden als we een aantal verschillende oorzaken van het niet betalen van een openstaande vordering langslopen.
Een veelvoorkomende oorzaak van niet betalen is dat uw klant simpelweg laks is met zijn betaling en om wat voor reden dan ook, zelfs na enkele herinneringen niet aan betalen toegekomen is. In dat geval blijkt dat het opvoeren van de druk middels inschakelen van een incassotraject uw klant veelal in beweging zal brengen. Deze beweging is in de regel het betalen van de vordering inclusief de in rekening gebrachte incassokosten. Ook zal het voorkomen dat uw klant in dit geval weliswaar alsnog de hoofdsom wenst te betalen, maar de incassokosten niet zal willen “accepteren”. In beide gevallen biedt Payt een kenmerkend verschil met traditionele incassobureaus. Daar waar de klant de hoofdsom inclusief incassokosten betaalt, ontvangt u bij Payt deze incassokosten, hetgeen u simpelweg geld oplevert[1]. Daar waar de klant echter de incassokosten niet wenst te betalen, heeft u bij Payt de mogelijkheid om zelf in overleg met uw klant te bepalen wat er met de incassokosten moet gebeuren.
In de praktijk zien we dat sommige gebruikers van Payt in dergelijke geval besluiten de incassokosten kwijt te schelden, waardoor de relatie met de klant niet alleen intact blijft, maar vaak zelfs verbetert, doordat u in dat geval een ‘ruim gebaar’ naar uw klant heeft gemaakt. Bij een traditioneel incassobureau ligt zo’n afweging toch veel gevoeliger, immers dan zult u wel zelf deze kosten aan het incassobureau moeten betalen, waardoor u op de hoofdsom al gauw zo’n 15% inlevert. Het moge duidelijk zijn dat het toch heel anders voelt als u deze kosten uit eigen zak moet bijleggen, dan wanneer u besluit af te zien van het ontvangen van de incassokosten.
In gevallen dat uw klant het niet eens is met de vordering dan wel de daaraan ten grondslag liggende afspraken, of uw klant weigert te betalen omdat de geleverde prestatie niet aan de verwachtingen voldeed, biedt een incassotraject normaal gesproken niet het juiste antwoord. U zult in dit geval doorgaans eerst met uw klant het inhoudelijke geschil dienen te beslechten. Mocht u in zo’n geval uw vordering toch ter incasso hebben gegeven, dan biedt de oplossing van Payt een belangrijk voordeel.
Bij Payt is het namelijk zo dat u zelf de correspondentie rondom het incassotraject met uw klant voert, bijvoorbeeld via de Payt portal. Dit rechtstreekse contact zorgt ervoor dat u zelf snel en adequaat kan reageren als u de vordering ten onrechte of voortijdig ter incasso hebt gegeven. U pauzeert het traject in dat geval eenvoudig, beslecht het geschil of hervat het traject als blijkt dat u wel degelijk in uw recht stond. Met name het rechtstreekse contact, maakt dat u door uw klant niet wordt ervaren als een klantonvriendelijk bedrijf dat zich verschuilt achter een incassobureau.
Daarnaast kan het natuurlijk zo zijn dat** uw klant kampt met liquiditeitsproblemen** en daardoor het betalen van uw rekening voor zich uitschuift. Hier zult u veelal een afweging hebben tussen het overeenkomen van een betalingsregeling met uw klant vs. het zo hoog mogelijk opvoeren van de druk om uw factuur zo hoog mogelijk op de betaallijst van uw klant te krijgen. Vaak zal dit een lastige afweging zijn, die van geval tot geval verschilt. Payt biedt u de mogelijkheid om hierin zelf de afweging te maken en ook hier weer bijvoorbeeld uw klant de helpende hand toe te steken door de incassokosten kwijt te schelden, in ruil voor een spoedige(re) betaling. U zult zien dat uw klant het zeer waardeert indien u ook in moeilijke tijden bereid bent mee te denken en dan is het jammer als de credits daarvan gaan naar het incassobureau.
Tenslotte kan het natuurlijk zo zijn dat u een klant treft die simpelweg van kwade wil is. In dat geval zal er eigenlijk geen sprake zijn van een klantrelatie en loont het dus ook niet de moeite om hierin verder te investeren. Payt biedt hier het voordeel dat het incassotraject binnen 30 dagen wordt doorlopen, waardoor veel eerder gezamenlijk met de deurwaarder de kans van slagen van een gerechtelijk traject kan worden overwogen.
Zo ziet u dat het inzetten van een slim en uitgekiende incasso-oplossing als die van Payt een goede bijdrage kan leveren aan het behouden van uw klantrelatie.
Persoonlijk en vrijblijvend adviesgesprek
Benieuwd wat Payt voor uw organisatie kan betekenen? We vertellen het u graag in een persoonlijk adviesgesprek.
Blog
- Verklein uw stapel openstaande facturen door deze aanpak
- Elk bedrijf kan gebruik maken van deze 3 tips om sneller betaald te krijgen
- Dit is dé volgende stap na e-facturen die elk bedrijf moet weten
- Factureren aanzienlijk succesvoller door deze strategische aanpak
- Elk groeiend bedrijf krijgt te maken met deze 2 cashflow challenges
- 3 belangrijke inzichten voor meer liquiditeit en beter klantcontact voor tandartsen
- 3 grote denkfouten van CFO’s over facturen
- Zet FinTech in voor een betere cashflow én klantrelatie - 5 kansen
- Een voorsprong op uw concurrenten met strategisch debiteurenbeheer
- Samenwerking Graydon en Payt: naar een effectief en geautomatiseerd debiteurenbeleid
- Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers
- Facturen met iDEAL-link worden 9 dagen sneller betaald
- Zo gaat u om met deze 5 soorten ‘te laat betalers’
- Een oplossing voor een constante cashflow tijdens (en na) de Coronacrisis
- Zo helpt Payt bij op peil houden van liquiditeit in de Coronacrisis
- 3 Tips om facturen in de autobranche sneller betaald te krijgen
- Effectief debiteurenbeheer? Dat meet u met deze 3 financiële KPI’s
- “Voorkom groeivertraging door middel van gedegen liquiditeitsbeheer”
- Oplossingen voor beter betaalgedrag in de kinderopvangbranche
- Automatisering onpersoonlijk? Zo draagt het wel bij aan uw klantrelatie!
- Ondanks economische groei nog steeds helft van facturen te laat betaald
- Een deurwaarder of advocaat inschakelen voor het innen van een schuld
- Een incassobureau inschakelen, doet u daar goed aan?
- Meer dan de helft van facturen te laat betaald
- Payt Certified Partner: Visser&Visser
- Podcast: een transparante en eenvoudige financieringsvorm
- Debiteurenfinanciering van Payt & New10
- Payt en New10 lanceren online werkkapitaal op maat voor het MKB
- Doelen najagen om dromen te verwezenlijken
- Century Autogroep & Payt gaan verbinding aan
- Payt steunt Funky Elephant
- De Accountancy Roadshow over boekhoudapplicaties
- Een spannende week
- FactuurSturen.nl nieuwe partner van Payt
- RS Finance over Payt: een oplossing die u helpt uw debiteuren op te voeden
- Winnaar van de Black Bastard actie van Payt
- Payt is Sprout Challenger
- Zo zorgt u ervoor dat klanten sneller betalen!
- Trots: Payt krijgt certificering voor ISO 27001!
- Debiteurenbeheer voor de grootzakelijke markt
- Vliegensvlugge betalingen voor TFF & Logistics
- Payt trots sponsor van jong talent en ondernemend Groningen
- “Payt ontwikkelde een tool waar vraag naar is in de markt”
- “Payt & Snelstart: een gouden combinatie”
- Koppelen op z’n Gronings!
- Domino ICT veilt legendarisch FC Groningen shirt
- Payt is te gast bij Puur Noord Business
- Payt is medewerker van de maand
- Payt wint de Startup050 City of Talent Award
- Payt is een Deloitte Rising Star!
- Winnaar Payt - FC Groningen shirt
- MKB Servicedesk over Payt
- Payt is gespot op Frankwatching
- Klant aan het woord: ilionx over Payt
- Payt ingeschreven als Rising Star bij Deloitte Fast50
- Payt genomineerd voor de Accenture Innovation Awards 2013
- Waarom Payt geld oplevert
- Payt helpt uw klantrelatie te behouden
- Groningse ondernemer komt met on-line incassobedrijf Payt