Slimme strategie voor betere cashflow voor MKB’ers

Foto van iemand die schaak speelt

Share this article

Sander Kamstra
Geschreven door Sander Kamstra LinkedIn profile
Sander Kamstra is directeur en één van de oprichters van Payt. Hij is ondernemer in hart en nieren. En werkt graag samen met mensen die net zo gedreven zijn als hij om succes te boeken. Door de juiste prioriteiten te stellen en slimme keuzes te maken.

Te laat betaalde facturen drukken zwaar op uw cashflow. Strategisch en geautomatiseerd debiteurenbeheer vormt een efficiënt middel om daarmee om te gaan. En het is voor élke organisatie toegankelijk, ook voor MKB’ers. Sterker nog: geautomatiseerd beheer levert 30% snellere betalingen op terwijl u er 50% minder tijd aan kwijt bent. Lees hier hoe u een slimme strategie voor debiteurenbeheer voor uw MKB-organisatie uitvoert.

Strategisch debiteurenbeheer ook voor u mogelijk (en in minder tijd)

Strategisch debiteurenbeheer levert ook MKB’ers tijdsbesparing, snellere betalingen en consistenter beheer op. Het is echter meer dan alleen een factuur versturen en nabellen. Het betekent focus op het beheer, strak aanpakken, in plaats van het naast reguliere werkzaamheden doen. Die focus, in combinatie met het gebruik van slimme technologie, levert u wel meer tijd én betere betalingen op.

De belangrijkste voordelen van strategisch debiteurenbeheer voor MKB’ers

1. 30% sneller betaald door beter betaalgedrag

Met slim debiteurenbeheer verbetert u het betaalgedrag van uw klanten. Dat doet u door korter op de bal te zitten, een actief beleid te vormen én dit na te leven. Laat uw klanten zien dat u facturen belangrijk vindt. Facturen volgt u via technologie eenvoudig op, betalingsherinneringen gaan automatisch en de communicatie daaromheen wordt direct opgeslagen.

2. Een betere cashflow door snellere betalingen

Snellere betalingen helpen mee cashflow problemen te voorkomen. Daardoor heeft u als MKB’er minder behoefte aan (voor)financiering, of dat nu financiering van facturen of een zakelijk krediet is. Een betere cashflow betekent ook dat u meer ruimte heeft voor investeringen of om groei financieel gezien mogelijk te maken.

3. De klantrelatie voorop

Blijft betaling van een factuur uit, dan volgt vaak een minnelijk incassotraject. Vaak via een (duur) incassobureau, dat alles op alles zet om de betaling binnen te krijgen. Zelfs als dat ten koste gaat van de klantrelatie. Die onpersoonlijke incassotrajecten zijn met strategisch debiteurenbeheer niet meer nodig. Met een goed beleid en dito software zorgt u voor goed dossierbeheer en kunt u zelf het incassotraject starten.

Hoe pakt u strategisch debiteurenbeheer aan als MKB’er?

Die aanpak houdt vooral in: geen grote plannen, wel beleid met concrete acties.

Zorg voor een efficiëntere administratie

Verstuur digitale facturen of zelfs e-facturen. Een efficiënte administratie legt zaken structureel vast, zodat fouten en misverstanden worden voorkomen.

Wijs een verantwoordelijke in de organisatie aan

Met slimme technologie voor debiteurenbeheer bent u 50% minder tijd kwijt aan het beheer. Het beheer heeft echter wel focus nodig. Wijs een verantwoordelijk aan en geef deze persoon tijd om de werkzaamheden uit te voeren.

Leg stappen in het factuurproces consistent vast:

  • Wat is de betaaltermijn?
  • Wanneer verstuurt u een herinnering, en wanneer volgende herinneringen?
  • Wanneer stopt of pauzeert u het herinneringstraject?
  • Wanneer is de laatste herinnering?
  • Wat wilt u met het incassotraject doen?
  • Wanneer biedt u betalingsregelingen aan?

Gebruik technologie om uw debiteurenbeheer te automatiseren

Het neemt werk uit handen, waardoor u en uw medewerkers meer kunnen doen. Zoals aandacht geven aan klanten die het nodig hebben. Of om betalingsproblemen in kaart te brengen en te kijken waar u het proces en de communicatie kunt verbeteren. Met geautomatiseerd debiteurenbeheer kunt u meerdere betalingsmogelijkheden aanbieden en per factuur de dialoog met uw klant aangaan. U blijft vriendelijk en persoonlijk in het contact met uw debiteuren, met alle voordelen van dien.

Gerelateerde artikelen

Voorkomen of tijdig genezen, vroegsignalering van problematische schulden
Betalingsachterstanden vroegtijdig signaleren om hulp te kunnen bieden aan consumenten om grotere financiële problemen te voorkomen. Dat is het doel van het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Het convenant, dat een uitvloeisel is van de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), is gericht op samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder woningcorporaties, energieleveranciers, waterbedrijven, en gemeenten. Het hoger gelegen doel is het voorkomen van (stapeling van) problematische schulden en tegengaan van onnodig hoge kosten door oplopende achterstanden. Uiteraard beperkt het ook de debiteurenrisico’s van de betrokken partijen als er tijdig wordt ingegrepen bij consumenten met betalingsachterstanden. In dit blog leggen we uit hoe de vroegsignalering van toepassing is voor energieleveranciers en hoe Payt ondersteunt in het automatiseren van dit wettelijk verplichte proces.
Waarom SaaS de slimme keuze is voor elk uniek bedrijf
In de wereld van bedrijven die elk hun eigen stempel op de markt drukken, lijkt het soms alsof ieder bedrijf zijn eigen unieke formule voor succes heeft. Een veelvoorkomende misvatting is dat bedrijven geloven dat hun administratieve behoeften net zo uniek zijn en daarom op maat gemaakte oplossingen vereisen. In werkelijkheid zijn deze taken in vrijwel elk bedrijf opvallend gelijk. Een SaaS oplossing is de sleutel tot een efficiënte, gestroomlijnde en kosteneffectieve financiële administratie. Ik leg je dit graag uit in deze blog.
Met deze 7 tips kiest u eenvoudig de juiste debiteurenbeheer software voor uw organisatie
Het beheren van openstaande rekeningen en het innen van verschuldigde betalingen kan een uitdaging zijn voor bedrijven van elke omvang. Gelukkig kunnen moderne technologieën en SaaS-oplossingen bedrijven helpen bij het automatiseren en stroomlijnen van debiteurenbeheer processen. Maar hoe kiest u nu de juiste debiteurenbeheer software voor uw bedrijf? In deze blogpost delen we belangrijke richtlijnen en criteria om u te helpen de beste oplossing te kiezen.