Dit is dé volgende stap na e-facturen die elk bedrijf moet weten

Illustratie van een kalender met een klok

Share this article

Sander Kamstra
Geschreven door Sander Kamstra LinkedIn profile
Sander Kamstra is directeur en één van de oprichters van Payt. Hij is ondernemer in hart en nieren. En werkt graag samen met mensen die net zo gedreven zijn als hij om succes te boeken. Door de juiste prioriteiten te stellen en slimme keuzes te maken.

Stel dat je niet alleen facturen automatisch kunt verwerken, maar ook de opvolging automatisch gaat? In deze blog laat Sander Kamstra, kennisexpert en directeur van Payt, weten wat de next step na e-facturen inhoudt. Een stap die ook persoonlijk contact met debiteuren bevat!

Nederlandse bedrijven zitten met het versturen van e-facturen rond het Europese gemiddelde, schrijft het CBS. Deze bedrijven ‘verminderen hun papierverbruik en verlagen hun verzendkosten’. En, zo schrijft het bureau, met volledig automatisch verwerkte facturen wordt de efficiencywinst van bedrijven groter en de kans op administratieve fouten kleiner.

De volgende stap: automatisering van debiteurenbeheer

“Efficiencywinst is niet alleen te behalen bij volledig geautomatiseerde verwerking van facturen. Ook het automatiseren van uw debiteurenbeheer levert datzelfde op. U krijgt er sneller door betaald en bent er minder tijd aan kwijt”, zegt Kamstra, debiteurenbeheer-expert en directeur van Payt.

Kamstra ziet dat veel bedrijven, met name in het MKB, debiteurenbeheer naast de dagelijkse werkzaamheden doen. “Dat is logisch: er is zoveel waar in het bedrijf aan te werken is! Door het automatiseren van de repetitieve administratieve handelingen - zoals het versturen van een herinnering - is er snel efficiencywinst te boeken”, zegt Kamstra. “Het uit handen nemen van administratieve taken geeft u en uw medewerkers tijd voor belangrijkere zaken: aandacht voor klanten die het meer nodig hebben of grotere uitdagingen. Het vermindert ook werkdruk.”

Slimme software neemt niet alleen repetitieve taken uit handen. Het geeft u ook de volledige controle over het proces. Denk aan een herinneringstraject pauzeren of een betalingsregeling aanbieden. De consequente manier van herinneren zorgt voor beter betaalgedrag van uw debiteuren en draagt bij aan de waardering van uw klanten voor uw bedrijf.

Behoud van persoonlijk contact

Is automatisering niet gelijk aan het verlies van persoonlijk contact? Kamstra is stellig: “Zeker niet. Goede automatisering van debiteurenbeheer moet juist de klantrelatie ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan per factuur met uw klant communiceren, en dat alle communicatie over de factuur op één plek te vinden is. Efficiënt én persoonlijk!”

Gerelateerde artikelen

Voorkomen of tijdig genezen, vroegsignalering van problematische schulden
Betalingsachterstanden vroegtijdig signaleren om hulp te kunnen bieden aan consumenten om grotere financiële problemen te voorkomen. Dat is het doel van het Landelijk Convenant Vroegsignalering. Het convenant, dat een uitvloeisel is van de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), is gericht op samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder woningcorporaties, energieleveranciers, waterbedrijven, en gemeenten. Het hoger gelegen doel is het voorkomen van (stapeling van) problematische schulden en tegengaan van onnodig hoge kosten door oplopende achterstanden. Uiteraard beperkt het ook de debiteurenrisico’s van de betrokken partijen als er tijdig wordt ingegrepen bij consumenten met betalingsachterstanden. In dit blog leggen we uit hoe de vroegsignalering van toepassing is voor energieleveranciers en hoe Payt ondersteunt in het automatiseren van dit wettelijk verplichte proces.
Waarom SaaS de slimme keuze is voor elk uniek bedrijf
In de wereld van bedrijven die elk hun eigen stempel op de markt drukken, lijkt het soms alsof ieder bedrijf zijn eigen unieke formule voor succes heeft. Een veelvoorkomende misvatting is dat bedrijven geloven dat hun administratieve behoeften net zo uniek zijn en daarom op maat gemaakte oplossingen vereisen. In werkelijkheid zijn deze taken in vrijwel elk bedrijf opvallend gelijk. Een SaaS oplossing is de sleutel tot een efficiënte, gestroomlijnde en kosteneffectieve financiële administratie. Ik leg je dit graag uit in deze blog.
Foto van Jesse (Quooker) en Bert-Jan (Payt)
Interview Jesse van Hofwegen (Quooker): "Dankzij Payt meer consistentie en efficiëntie in het order to cash proces"
Waar Google een begrip is voor zoekmachines, zo is Quooker dat voor kokendwaterkranen. Met een sterk groeiende omzet nam ook de behoefte aan een consistenter en efficiënter credit management toe. In dit interview praat Marcel Wiedenbrugge met Jesse (Quooker) over hun credit management, de implementatie van Payt en de behaalde resultaten.