Een factuur met een betaaltermijn van 17 dagen wordt sneller en vaker binnen de termijn betaalt dan een factuur met een betaaltermijn van 30 dagen. Uit onderzoek van Payt blijkt dat debiteuren zich weinig aantrekken van de conventionele betaaltermijnen van 14 of 30 dagen, maar eigen, interne betaaltermijnen hanteren. Een ongebruikelijke betaaltermijn valt echter wel eerder op!

On top of mind bij uw klanten

Voorkom openstaande facturen door direct en helder te vermelden wat u verwacht. Dan is de kans groter dat uw factuur niet onverwerkt op de stapel beland. Een ongebruikelijke betaaltermijn is één van de manieren waardoor u on top of mind bij de klant blijft. Ziet een klant 17 dagen staan in plaats van de gangbare 30 dagen-durende termijn, dan zal deze eerder geneigd zijn de factuur onmiddellijk in gang te zetten. Dit is echter wel afhankelijk van de verdere inspanningen die u verricht.

Verminder openstaande facturen door snellere betalingen

Een factuur is een betaalverzoek, maar ook een contactmoment tussen klant en leverancier. Het kan zelfs het enige contact zijn tussen u en uw klant. Een goed opgestelde factuur vertelt de klant wat u toekomt na gedane zaken, maar geeft ook blijk van urgentie, trots en een prettige samenwerking. Hoe beter u in staat bent te communiceren via een factuur, hoe beter uw klanten betalen. En dat verkleint uw stapel openstaande facturen!

Lees hier 3 tips om sneller en eenvoudiger betaald te krijgen.

Data driven factureren

Het betaalgedrag van uw klanten verbeteren, vraagt om een data driven aanpak en experimenteren om te testen wat het beste werkt voor uw bedrijf. Openstaande facturen tegengaan met ongebruikelijke betaaltermijnen is één van de acties die helpt, maar zal op zichzelf niet genoeg zijn. Zorgt dat dit een onderdeel is van uw strategie om beter betaald te krijgen. Dat hoeft u niet veel tijd te kosten, want dankzij automatisering, data driven insights en de meeste recente fintech oplossingen zijn effectieve strategieën makkelijk te implementeren.

Maakt u zich zorgen om het bijhouden van diverse ongebruikelijke termijnen voor verschillende klanten? Met de juiste software is dat slechts een kwestie van aanvinken en achteroverleunen!