Van alle Nederlandse bedrijven stuurt bijna één kwart e-facturen. Wat gebeurt er als u niet alleen facturen automatisch kunt verwerken, maar ook de opvolging van facturen kunt automatiseren? In deze blog geeft Sander Kamstra, mede-directeur van Payt en expert op het gebied van debiteurenbeheer, mee wat de volgende stap na e-factureren is. Een stap die vol zit met automatisering, maar ook met dialoog met uw klanten!

E-factureren zit in de lift. Uit publicatie van het CBS eind 2019 blijkt dat Nederlandse bedrijven met het versturen van e-facturen rond het Europees gemiddelde zitten. Het CBS schrijft dat deze bedrijven hun papierverbruik en verzendkosten zo verminderen, en efficiencywinst boeken door de volledig automatisch verwerkte facturen. Ook is de kans op administratieve fouten bij e-factureren flink minder.

Automatisering toepassen in debiteurenproces

De efficiencywinst is niet alleen te behalen bij de volledig geautomatiseerde verwerking van facturen. Automatisering toepassen in uw debiteurenproces levert ook winst op. Veel bedrijven, met name in het MKB, doen deze administratieve handelingen naast de dagelijkse werkzaamheden. De winst zit ‘m dan ook in het automatiseren van repetitieve administratieve handelingen, zoals het sturen van een herinnering. Het uit handen nemen van dit soort werkzaamheden geeft u en uw medewerkers tijd voor belangrijkere zaken. Denk aan aandacht voor klanten die in financieel zwaar weer zitten, grote opdrachten waar veel mee gemoeid is, of voor grotere uitdagingen. Daarnaast vermindert het de werkdruk van u en uw medewerkers.

Regie over uw automatisch debiteurenproces met behoud van persoonlijk contact

Slimme software voor debiteurenbeheer neemt u niet alleen deze repetitieve handelingen uit handen. U neemt de regie over het proces en het beheer geheel in handen en heeft meer overzicht en inzicht. Denk aan gepauzeerde herinneringstrajecten of een overzicht van welke debiteur een betalingsregeling heeft. Een consequente opvolging van facturen geeft bij uw klanten ook het signaal af dat u uw dienstverlening uiterst serieus neemt.

En automatisering betekent absoluut niet het verlies van persoonlijk contact. Hoe dat zit, leest u in onze blog Automatisering onpersoonlijk? Zo draagt het wel bij aan uw klantrelatie!