Klanten

Eerst de mens, dan de cijfers; mede mogelijk gemaakt door Payt

“Mensen gaan voor de cijfers. Dat is het onderscheidend vermogen van Afier en zal het ook altijd blijven.” Marc Oegema is een van de oprichters en eigenaars van Afier Accountants uit Tynaarlo. In hun dienstverlening krijgt het persoonlijke aspect altijd voorrang; ook en juist in de zoektocht naar slimme tools en software. Het is voor Oegema dé reden dat ze hebben gekozen voor Payt.

Ongestructureerd en onregelmatig

Voordat het accountantskantoor gebruikmaakte van Payt, worstelden ze met hun debiteurenbeheer. Dat klinkt misschien vreemd voor een accountantskantoor, maar is goed te verklaren. “Afier Accountants staat echt naast de ondernemer; eigenlijk ondernemen we een beetje met ze mee. We verbinden ons als partner aan de organisatie van onze klant. Maar daardoor belandt onze rekening niet zelden onder op de stapel als het even wat minder goed gaat met een bedrijf. Dat begrijpen we wel, maar ook onze schoorsteen moet blijven roken. Bovendien hielp het niet mee dat ons debiteurenproces afhankelijk was van één persoon. We herinnerden onze debiteuren op onregelmatige basis aan openstaande facturen. De rekening van de accountant heeft dan misschien de minste prioriteit; een ongestructureerd debiteurenproces komt het betaalgedrag al helemaal niet ten goede.”

Beter betaalgedrag met behoud van persoonlijk contact

Payt bleek de perfecte oplossing te zijn voor Afier Accountants. “Door Payt sturen we onze herinneringen nu op vaste tijdstippen. De software helpt ons bij het structureren van ons debiteurenproces, met behoud van persoonlijk contact. We signaleren het nu nog sneller als een factuur voor problemen zorgt en nemen dan persoonlijk contact op met de desbetreffende debiteur. Dan spreken we bijvoorbeeld af dat het bedrag in termijnen wordt betaald. Ook zo’n betalingsregeling stellen we gemakkelijk in, in de software van Payt. Door Payt kunnen we ons onderscheidend vermogen eigenlijk nog beter in praktijk brengen.”, vertelt Oegema enthousiast.

Klein in omvang, groots in dienstverlening

Afier Accountants is opgericht in 2005, toen vier collega’s besloten dat ze het anders wilden doen. In die tijd stonden er drie mensen op de loonlijst - anno 2018 zijn dat er een kleine 40. Hoewel de Afieristen, zoals ze zichzelf noemen, een snelle groei hebben doorgemaakt, is het accountantskantoor een relatief kleine speler in Nederland. Daardoor is het des te bewonderenswaardiger dat het bedrijf als een van de weinigen een AFM-vergunning heeft. Met zo’n vergunning mag een accountantskantoor accountantscontroles uitvoeren bij bedrijven die daartoe verplicht zijn. Dit zijn bedrijven die een omzet van 12 miljoen of meer hebben. “Het vraagt veel inspanningen om de wet- en regelgeving van de AFM bij te houden.”, legt Marc uit. “Veel accountantskantoren haken daarom af, maar wij zien dit juist als een uitdaging. We zijn er best trots op dat we een van de nog 289 kantoren in Nederland zijn met zo’n vergunning. Eind 2006 waren dit er nog ruim 700!.”

Het moge duidelijk zijn: Afier Accountants bedient haar klanten met hoogwaardige dienstverlening en een persoonlijke benadering. “Daarom gebruiken we Payt en daarom bevelen we de dienstverlening ook aan onze klanten aan. Payt zorgt, ook bij onze klanten, voor een gestructureerd debiteurenproces en beter betaalgedrag van hún klanten. De software faciliteert ondernemers bij de communicatie met debiteuren. Daardoor verbetert de liquiditeit en daar worden wij als accountants dan weer blij van.”

Net zoals Afier Accountants uw debiteurenbeheer automatiseren?

Benieuwd hoe Payt uw debiteurenbeheer kan automatiseren? Vraag een gratis demo account aan voor de Payt omgeving.