Iedereen is om; collega’s én ouders

Wie in Rotterdam of Zoetermeer (of in de omgeving daarvan) woont en kan en wil profiteren van de gemakken van kinderopvang, is bij Njoy aan het goede adres, zo blijkt onder meer uit het inspectierapport van de GGD. Het kinderopvangbedrijf heeft drie vestigingen: twee kinderdagverblijven, één in Zoetermeer, één in Rotterdam, en een buitenschoolse opvang (BSO) in Rotterdam. In totaal worden er maandelijks, verdeeld over de drie locaties, bijna 200 kinderen opgevangen, dus het is voorstelbaar dat er aan het einde van elke maand een flinke hoeveelheid facturen gestuurd moet worden. “Gemiddeld zo’n 300 per maand”, vertelt Vermeulen.

“Bovendien is geen enkele rekening hetzelfde, dus is facturatie een tijdrovende klus. Althans, dat was het. Sinds april 2018 doen we het niet meer ‘handmatig’, maar gebruiken we de software van Payt.” De omschakeling naar Payt bracht trouwens wel wat teweeg bij de ouders: “Het overgrote deel reageerde positief, maar er waren ook vaders en moeders die het nut ervan niet inzagen of het persoonlijke contact misten. Die waren bijvoorbeeld gewend om te bellen als ze een vraag of opmerking hadden over een factuur. Dat was in het begin, maar inmiddels is iedereen om. Ik weet vrijwel zeker dat er geen ouders meer zijn die voor vragen over facturen de software van Payt niet gebruiken.”

Maakt het leven makkelijker

De keuze voor Payt was toen de mogelijkheid zich voordeed snel gemaakt. Vermeulen: “Ik ben altijd op zoek naar dingen die het leven thuis en op de werkvloer makkelijker maken, voor mijzelf en voor anderen. Toen ik zag dat onze voormalige financiële administratie-dame de handen meer dan vol had aan facturatie en debiteurenbeheer, ging ik rondkijken naar een oplossing.” Hij kwam zo Payt op het spoor; en, na nader onderzoek, tot de conclusie dat de slimme software een grote druk bij de financiële administratie weg kon halen.

Vermeulen licht toe: “Als ondernemer word je blij van zulke conclusies, maar niet als werkgever. Ik was er tenslotte niet op uit om haar overbodig te maken.” Daarom stopte hij het idee om op Payt over te stappen in de koelkast, om het er iets meer dan een jaar later weer uit halen omdat de dame van baan was gewisseld. “Ik had er ook voor kunnen kiezen om weer iemand aan te nemen, maar na een introductie en demonstratie van Payt was het voor mij duidelijk: deze oplossing gaat het leven heel veel makkelijker maken voor Njoy én voor de ouders. Maar ik was pas om toen Payt aangaf dat ze er alles aan wilden doen om mijn belangrijkste wens in vervulling te brengen: ons planningssysteem (Kindplanner) koppelen aan hun software. Dat hadden ze nog nooit gedaan, maar het is Payt gelukt en nog snel ook. Binnen twee weken was alles geregeld.”

Verbeterd betaalgedrag

Inmiddels werkt Njoy 16 maanden naar volle tevredenheid met Payt: “De samenwerking is prettig: als er iets opgelost of aangepast moet worden, dan staat er iemand van Payt klaar. Dankzij de koppeling met Kindplanner en ons financiële administratiesysteem is het leven voor ons en de ouders makkelijker geworden.

Ook fijn: het betaalgedrag van de vaders en moeders is flink verbeterd”, zegt Vermeulen. Volgens hem komt dat door betalen via iDEAL aan te bieden, en doordat debiteurenbeheer met de software van Payt veel consequenter is, onder meer met het versturen van betalingsherinneringen. “Je kunt dat wel overlaten aan een werknemer, maar als deze drie dagen per week werkt of regelmatig ziek is, dan is het onmogelijk om consistent je debiteuren te beheren.” Payt maakte dat wel mogelijk, waardoor Njoy in plaats van vijftien nog maar één of twee zaken per jaar naar het incassobureau hoeft te sturen. Vermeulen: “Bovendien merk ik dat we nog dagelijks profiteren en daardoor ook genieten van de gemakken van Payt. In andere woorden: we Njoy Payt a lot.”